soup.?

soup.?

Sunday, December 11, 2011

My Strawberry Cupcake

and yeah, this is a very hectic week for me.
sampai ade satu hari tu, teringin gila nak makan kek.
tapi tepung tinggal lebih kurang sesudu.
nak pergi kedai semata-mata nak beli tepung dalam cuaca sejuk-sejuk ni memang taklah.
siangnye pergi kedai pon terlupa beli tepung-_-"
so, sebab terlampau nak 'baking' sangat, saya cari resipi, then alter sendiri utk sesuaikan dengan kuantiti tepung yang saya ada tu. hihi
resipi asal boleh klik sini ye.

Bahan-bahan:
1sb mentega/marjerin
1sb gula
1/2biji telur(putih shj pon ok)
11/2sb tepung gandum
secubit baking powder
sedikit esen vanila
1sb susu segar
1biji strawberry(dicincang halus)

Cara-cara:
1. Campurkan mentega dan gula dan kacau sampai lembut/berkrim.
2. Kemudian masukkan telur. Kacau bagi sebati dan masukkan esen vanila.
3. Masukkan pula tepung dan baking powder. Bila dah sebati baru masukkan susu segar.
4. Akhir sekali masukkan stawberry yang dah dicincang tadi dan gaul hingga sebati.
5. Bakar dalam oven pada suhu 170darjah selama lebih kurang 20-30minit(rajin-rajinlah pergi cek tengok dah masak ke tak ye)
6. Untuk hiasan, sediakan sebiji lagi strawberry. Racik-racik biar kecil dan gaulkan dengan sedikit gula. Kemudian, bolehla ditaburkan atas kek yang dah sejuk dan sedia dimakan.



tadaaaa!the real cupcake. hahaha
btw, cawan saya tu besar. boleh je nak pakai papercup or cawan yang kecik sikit^^
sangat sesuai bila rase nak buat kek tiba-tiba datang dan tak mempunyai bahan yang tak mencukupi.
mungkin boleh je ganti strawberry dengan coklat ke atau pun perisa-perisa lain.

SELAMAT MENCUBA^^