minggu lepas, sy ade try buat yong tau fu ni..
hehe sedaplah untuk sendiri makan dan buat lepas kempunan..
balik mesia mase cuti aritu pon, nk mkn yong tau fu sedap tu xde..
ni yg try cari resipi dan try buat sendiri..
Alhamdulillah menjadi jugak..hehe
haa kat bwh ni ade resipinye..
bolehla usha2 ye..senang je buat, x susah mane pon..=)
Sup Yong Tau Fu
Bahan-bahan:
-2liter air
-ikan bilis(blend smpi lumat)<--sy guna ni sbg ganti utk stok ikan bilis/pati ikan bilis
-2 ulas bwg putih(ditumbuk lumat)
-1 inch halia(ditumbuk lumat)
-1 sudu besar minyak bijan
-garam secukup rasa
Cara-cara:
1. Masukkan semua bahan-bahan sampai mendidih..
2. Bila mendidih, adjust rasa dengan garam.
3. Kemudian, bolehlah rebus bahan-bahan yong tau fu seperti chikuwa, ketam, bebola-bebola, cendawan, kangkung dan apa-apa lagi ikut kesukaan.
Sos Yong Tau Fu
Bahan-bahan:
-10 tangkai cili kering(ikut kesukaan, kalau nak pedas letakla lg byk)
-gula melaka/gula perang
-bijan goreng
-gula(kalau kurang manis)
-1 sudu kecil garam
-3cm belacan
-300ml air
-sedikit minyak masak
-1 1/2 sudu besar tepung jagung (bancuh dgn 50ml air)
Cara-cara:
1. Panaskan minyak dalam kuali dan goreng cili kering sampai garing.
2. Kemudian, kisar cili kering yg digoreng garing tadi dengan sedikit air.
3. Sementara itu, panaskan air bersama gula melaka dan masukkan cili kering yang dikisar tadi serta belacan.
4. Adjust rasa dengan garam dan gula.
5. Akhir sekali, taburkan bijan goreng dan sedia dimakan.
inilah hasil yong tau fu buatan sendiri sy..hihi
berkali-kali makan ni..sebab memang suka yong tau fu=)
p/s: dalam resipi sy tengok ade menggunakan ajinomoto..tp sy x galakkan sbb msg ni mmg x elok untuk kesihatan pon kan..untuk pengetahuan, sy masak mmg x penah pakai ajinomoto..ok je rasenye=)
lagi satu, slalunye kalau masak ikut resipi internet ni, sy suke adjust rase die ikut selera sy dan kesesuaian bahan2 yg ade..sbb tu la xde stok ikan bilis, sy pakai ikan bilis yg di blend..hehe
yela, hidup dekat negara orang ni bukan semua bahan sama macam mesia kan..
so, kalau sape2 nak try buat, sy sgt syorkan utk cube resipi ni sbb mmg senang dan sedap..=)
akhir kata,
Selamat Mencuba dan Selamat Makan!!!


