soup.?

soup.?

Wednesday, June 19, 2013

Marble Chocolate Cheese Cake with Chocolate Ganache

Assalamualaikum!
Hai semua! Sorry lambat betul baru nak up resipi hehe. Lately weekend busy, lagipon minggu lepas sibuk dengan paper mid-term. Btw, resepi asal untuk kek ni ade kat sini, dan ganache kat sini.

Marble Chocolate Cheese Cake
Bahan-bahan:
Adunan Coklat
180g mentega
170g gula kaster
3 biji telur
20g serbuk koko
120g tepung
1 sudu teh baking powder
*cairkan 20g mentega + 1 bar coklat(lebih kurang 55g lebih pon ok)

Adunan Cheese
200g cream cheese
60g gula kaster
1 biji telur
1 sudu teh esen vanilla
1 sudu besar lemon juice

Cara-cara:
1. Pukul butter dan gula sampai jadi macam krim.
2. Masukkan telur sebiji demi sebiji. Pukul lagi tapi jgn terlebih pukul. Asal dah sebati ok la.
3. Masukkan tepung, serbuk koko dan baking powder yang telah di ayak sedikit demi sedikit sampai habis.
4. Masukkan bahan bertanda * dan gaul sebati.
5. Dalam bekas lain, pukul kesemua bahan adunan cheese sehingga kembang.
6. Bila kedua-dua adunan dah siap, masukkan separuh adunan coklat dalam bekas kek yang dah digriskan dengan mentega.
7. Kemudian masukkan semua adunan cheese. Lapiskan dengan adunan coklat. Akan ada 3 lapisan: coklat, cheese, coklat.
8. Ambil lidi atau batang sudu, cucuk ke dalam adunan dan gerakkan secara pusingan. Jangan guna sudu sebab nanti bahan tercampur dan tak nampak marble.
9. Bakar pada suhu 160 darjah selama 60 minit atau sehingga masak.
10. Sejukkan kek kemudian boleh la topping dengan chocolate ganache ye.


Chocolate Ganache
Bahan-bahan:
3-4 bar chocolate(saya guna coklat meiji 1 bar 55g)
200ml heavy whipping cream
2 sudu besar mentega

Cara-cara:
1. Potong coklat kecil-kecil dan masukkan dalam bekas.
2. Panaskan whipping cream dengan butter dalam periuk sampai mendidih.
3. Masukkan whipping cream dengan butter yang dah dipanaskan dalam bekas yang ada coklat. Kacau perlahan-lahan sampai coklat cair. Jangan kacau laju-laju sebab nanti masuk angin dan akan ada buih-buih kat ganache.
4. Bila dah sebati semuanya, bolehla sapukan pada coklat ye.








Note:
1. Boleh cairkan bahan bertanda * menggunakan kaedah double boiler atau microwave. 30 saat pada 500W kemudian kacau kan. Kalau x cair lagi, buat lagi sekali kaedah yang sama. Bahan ni saya tambah sendiri. Kalau tak letak pun takpe je cume lebihkan serbuk koko sebab kalau tak rasa macam kurang coklatnya.
2. Bila dah topping dengan ganache, bolehlah nak hias dengan apa2. Saya guna chopped chocolate je.

Selamat mencuba!

P/s: Ada apa-apa soalan boleh tanya saya^^