hari ni saya nak kongsi resipi kek batik.
as requested from friends.
actually belajar buat kek batik since form4.
belajar daripada cik farah ani kitela hihi
siap buat jualan homeroom lagi kat sekolah dulu.
Bahan-bahan(loyang saiz 15cm diameter):
100gm Butter
1 bar coklat masakan(kalau xde boleh pakai coklat Meiji 3 bar ok kot sbb nipis kan atau pun pakai milo 1cawan)
1 sudu serbuk coklat(x nak letak pon xpe. letak sbb nak bg ade rase dark chocolate)
1 kotak biskut marie Morinaga(kalau kat mesia maybe pakai separuh paket kot)
1 biji telur
1/2 tin susu pekat(kalau kat jepun better pakai 3/4 tin susu pekat yg ade gambar lembu kaler merah tu)
Cara-cara:
1. Panaskan kuali dan cairkan butter.
2. Kemudian, bile butter dah cair, masukkan coklat/milo(kalau pakai milo better sebatikan dgn air dulu sbb takut berketul), serbuk koko dan susu pekat, masak sampai semua bahan cair dan sebati.
3. Tutup api, biarkan bahan td sejuk sikit lebih kurang 5minit ok kot. Sementara tu, pukul telur yang sebiji td. Agak2, bahan dlm kuali dah sejuk sikit baru masukkan telur yg dah dipukul td pastu gaul sebati cepat-cepat. Kalau masukkan mase tgh panas2, boleh jd telur dadar nanti. hehe pandai2 lah ye. agak-agak kalau telur ade ketul kecik sikit2 boleh dimaafkan kot. Then, boleh la bukak api perlahan ye.
4. Masukkan pula biskut marie yang dipatahkan kepada 4 bahagian. gaulkan sebati biar semua bahagian biskut kene coklat. Tutup api.
5. Tuang semua bahan tadi dalam loyang, tekan2 guna sudu dan ratakan dalam loyang tu. Sejukkan dan sedia di makan. Sejukkan kat suhu bilik je pon dah ok.
p/s: bahan-bahan ni untuk adunan yg sikit je. so kalau nak banyak double or triple kan lah ye^^
p/s/s: kalau usha kat web resipi, byk je cara2 nak buat kek batik ni. macam2 jenis ade. tp insyaAllah resipi saya dapat ni mmg sedap=D
SELAMAT MENCUBA!=)
