soup.?

soup.?

Sunday, October 30, 2011

Second Attempt on Red Velvet Cake!

hai hai assalamualaikum semua:)
weeee excited gila nak buat post pasal ni..hehe
tadi saya buat ni haaa..


red velvet cupcakes!!!
kaler merah gelap sikit maybe sebab terlebih serbuk koko.
tapi tak ada kesan pada rasa pun=)

hari tu saya dah penah buat red velvet cake on my birthday.
first time buat memang rasa macam penatnye lah hai buat kek ni.
tapi ni dah kali kedua, rasa macam buat kek biase je.
first time makan kek ni masa pergi tido rumah sewa mel, hazirah, wawa dan sarah kat shah alam.
mase tu dorang bawak saya pegi beli kek ni.
dan sejak tu saya jatuh cinta dan suka gila kek ni.
cuma waktu tu, saya rasa creamcheese dia sikit, tak puas makan.
tapi kek ni jarang2 kot nak jumpa kat kedai kek.
itulah pertama kali saya makan, dan kali kedua masa saya buat sendiri.
kalau beli, harga kek ni agak mahal.
tapi memang kos nak buat kek ni lebih sikit daripada kek-kek lain.
jadi, buat sendiri lagi berbaloi sebab boleh makan puas-puas.

ok, resipi kek first time buat tu saya cari kat myresipi.
tapi kek saya jadi manis sangat waktu tu.
this time, saya amek kat sini, thanks to one of my junior sebab bagi link resipi ni.
resipi buat creamcheese pulak kat sini ye.
senang je sebenarnye buat kek ni.
mungkin agak leceh sikit untuk first timer tapi hasilnya memang berbaloi!
saya suka combination rasa kek yang kurang manis dan rasa creamcheese yang masam manis.
serius sedap gila!
sesiapa yang tak pernah rasa kek ni, try lah buat sendiri. memang sedap.

oh kek saya semestinya lah tak setanding yang di kedai.
saya bukan pro pon.
bidang saya machines, bukan masakan ok.hehehe

saya ada sedikit tips untuk sesiapa yang berminat nak cuba buat kek ni.
1. masa buat creamcheese frosting tu, letak lemon juice sikit untuk kurangkan rasa muak cheese(kawan saya beritahu). dan jangan lupa rasa tau supaya boleh adjust rasa ikut kesukaan sendiri.
2. kemudian, masa buat kek jangan manis2 sangat, biar kurang manis sebab frosting tu dah cukup rasa.

ok, cukuplah untuk entry kali ni kot.
kalau ada apa2, jangan segan silu bertanya ye.
insyaAllah saya sedia membantu(gaya macam chef konon.haha)=D
Alhamdulillah, saya puas hati dengan cupcakes saya kali ini.
lain kali boleh buat lagi.hehe
selamat malam semua!oyasumi^^